نسيم تربيت
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

آسيب شناسي فعاليت هاي پرورشي

تربيت از ريشه «رب» است و انسان با تربيت صحيح مي تواند خداگونه شودو صفات الهي را در خود پرورش دهد. بر همين اساس است كه در نظام اسلامي،تربيت مقدم بر آموزش است. آدمي تا درست تربيت نگردد آموزش پذير نخواهد شد و اين وجه تمايز انسان است با ساير موجودات هستي .

در نظام مقدس جمهوري اسلامي و با توجه به منويات و تأكيد مقام معظم رهبري، آموزش و پرورش نيازمند تحولي بنيادين در همه ي زمينه ها به منظور ارتقاي كيفي حوزه هاي دانش ، مهارت و تربيت است و صد البته با تأكيد ايشان سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش تدوين و تصويب گرديد. اما به نظر مي رسد فعاليت هاي پرورشي موجود داراي  نواقصي است و نيازمند تحول بيشتر:

1-     در حال حاضر ساعات اختصاص يافته به يك مربي پرورشي بر اساس تعداد دانش آموزان هر آموزشگاه تعيين مي گردد و في المثل ممكن است يك مربي براي پر كردن ساعات موظف خود، مجبور به حضور در دو يا سه مدرسه باشد .حال با توجه به نكته كه ارتباط صحيح و صميمانه با دانش آموزان به منظور رشد و تعالي روح و تربيت صحيح اسلامي ، مستلزم شناخت خلق و خوي آن هاست، آيا با يك روز حضور در آموزشگاه اين امر ميسّر مي گردد ! آيا بهتر نيست به هر آموزشگاه يك مربي پرورشي تعلق گيرد؟

2-     متأسفانه از جمله مواردي كه فعاليت هاي مربي را تحت الشّعاع قرار داده است ، پاسخ به بخش نامه ها و پر كردن دفاتر انجمن و در يك كلام كاغذ بازي است به گونه اي كه بيشتر وقت مربي صرف پاسخ به بخشنامه ها و يا پرورش در و ديوار مي شود . اگر يك مربي مجبور به حضور در چند آموزشگاه باشد آيا زماني براي رسالت اصلي و واقعي اش كه همانا پرورش روح و روان دانش آموزان بر مبناي تعاليم اسلام ناب محمدي(ص) است باقي مي ماند ؟

3-     قسمتي از كار مربي تدريس درس پرورشي است اما كتاب هايي كه براي اين درس در نظر گرفته شده است تأليف چند سال قبل است و محتواي آن متناسب با مسائل و مقتضيات زمان نيست . از طرف ديگر عدم آشنايي كامل و گاه آشنايي جزئي مربي با موضوعات مبتلابه زمان نظير شيطان پرستي ، موضوعات سياسي ، تهاجم فرهنگي و ... ايجاب مي كند تا اين مباحث در كتاب هاي درسي گنجانده شود.

پيشنهادهايي جهت بهبود جايگاه امور تربيتي در مدارس:

1-     انجام فعاليت هايي زنده و پويا و ايجاد لحظه هايي شاد و نشاط آور به گونه اي كه زمينه ساز جذب حداكثري دانش آموزان و اقبال بيشتر آن ها به امور فرهنگي و تربيتي گردد. اين اقدامات مي تواند بستري مناسب جهت القاي بهتر مفاهيم ارزشي در قالب تفريح و سرگرمي فراهم آورد . مسابقات ورزشي ، اردوهاي فرهنگي-هنري ، بازديد از مدارس و يا اماكن مذهبي تاريخي ، بهره گيري از فيلم ها و سرگرمي هاي آموزنده با رويكرد تربيتي و ... از موارد درخور توجه است.

2-     استفاده از فضاي تبادل اطلاعات(اينترنت) : با توجه به آشنايي و علاقه ي فراوان جوانان و نوجوانان نسل امروز به گشت و گذار در فضاي مجازي، ايجاد سايت هاي آموزنده و مفرّح اسلامي ، مي تواند انگيزه و عاملي مؤثر ئر سوق دادن اين قشر از جامعه به مسائل فرهنگي و مثبت باشد .

3-     نزديكي بيشتر اولياي مدرسه به دانش آموزان : به گونه اي كه دانش آموز قرابت بيشتري با آنها احساس نمايد و اولياي مدرسه را موجوداتي بيگانه با نسل جوان، كه تنها امر و نهي مي كنند ، نداند.

4-     تعامل بيشتر آموزشگاه با اولياي دانش آموزان: هر چه خانه ي اول و دوم دانش آموز به هم نزديكتر باشد ، شناخت بيشتري از وي حاصل مي گردد و در نتيجه ي اين شناخت، هدايت و راهنمايي دانش آموز سهل الوصول تر . لذا پيوند بيشتر اوليا و مربيان در پوشش فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي براي حصول اين امر پيشنهاد ميگردد. دعوت از اوليا در مناسباتي نظير مسابقات ورزشي ، مراسم سوگواري در ايام محرم و يا شهادت امامان و بزرگان دين ، شب يلدا ، چيدن سفره ي هفت سين و ... با تهيه و تدارك غذاهايي كه محصول دست پخت مشترك ماردان و دختران است و در نهايت پذيرايي از دانش آموزان با همين غذاها مي تواند در ايجاد حس صميميت و تعامل بيشتر اين دو خانه و اهالي آن تأثيري چشمگير داشته باشد.

5-     همكاري بيشتر ساير همكاران و معلمان آموزشگاه با مربي پرورشي.

6-     استفاده بيشتر از توانمندي هاي تك تك دانش آموزان در زمينه هاي مختلف.

7-     آشنا كردن مربيان محترم با مسائل روان شناسي به منظور نفوذ بيشتر آن ها در دلهاي دانش آموزان.

8-     استفاده از فناوري و تكنولوژي هاي جديد ...

به اميد دنيايي بهتر و شادتر


برچسب‌ها: آسيب شناسي فعالت هاي پرورشي
[ سه شنبه نوزدهم فروردین 1393 ] [ 18:44 ] [ فاطمه مهرزاد ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

امکانات وب